Rabu, 04 November 2015

Neuromyelitis Optica - Ayurveda Rawatan Herba

Neuromyelitis Optica - Ayurveda Rawatan Herba

Neuromyelitis optik adalah keadaan perubatan yang berkaitan dengan mata dan juga dikenali sebagai nmo atau Devic Penyakit. Keadaan ini melibatkan keradangan serentak dan demyelination saraf optik dan saraf tunjang. Ini akhirnya menyebabkan pelbagai peringkat buta, dan juga gejala kaki yang lebih rendah termasuk kelemahan dan lumpuh kaki, dan pundi kencing serta disfungsi usus. Ini adalah satu keadaan auto-imun, tetapi berbeza dengan multiple sclerosis. Nmo boleh dikaitkan dengan penyakit sistemik yang lain, dan disahkan oleh kehadiran antibodi di dalam darah. Serangan akut pesat membawa hilang upaya, yang boleh dirawat dengan memuaskan dengan steroid intravena, plasmapheresis, dan ubat-ubatan imunisasi penahan. Walau bagaimanapun, keadaan ini memaparkan kecenderungan untuk berulang dan tidak ada ubat jangka panjang.

Sebagai gangguan auto-imun, tulang belakang rawatan herba Ayurveda adalah untuk menyediakan immunomodulation kepada individu yang terlibat supaya dapat membalikkan patologi utama penyakit ini. Di samping itu, rawatan simptomatik perlu diberikan untuk semua gejala membentangkan pada individu yang terjejas. Ubat-ubatan herba Ayurveda yang mempunyai pertalian khusus untuk saraf optik dan retina digunakan dalam dos yang tinggi untuk tempoh yang berpanjangan. Di samping itu - bergantung kepada penyampaian gejala - ubat-ubatan herba yang berbeza digunakan untuk merawat kelemahan dan lumpuh anggota badan yang lebih rendah serta penglibatan pundi kencing dan usus.

Ubat-ubatan yang mempunyai tindakan anti-radang berguna dalam rawatan bagi keadaan ini untuk mengelakkan kerosakan yang lebih teruk pada saraf yang terjejas. Ubat-ubatan herba yang mempunyai tindakan langsung ke atas sistem saraf pusat dan yang membawa perubahan arah secara beransur-ansur demyelination, dan pembaikan saraf yang digunakan dengan jayanya dalam pengurusan nmo. Ubat-ubatan ini termasuk Saptamrut Loh, Panchtikta Ghrut, Triphala Ghrut, Triphala Guggulu, Punarnava Mandur, Punarnava Guggulu, Trayodashang Guggulu, Sameerpannag Ras, Maha Vat Vidhvans Ras, Bruhat Vat Chintamani Ras, Manjishthadi Qadha, Saarivadi Vati, Pathyadi Qadha, Saraswatarishta, Brahmi Vati dan Vasant Kusumakar Ras.

Ubat-ubatan herba yang mempunyai tindakan tertentu pada saraf rosak termasuk Ashwagandha (Withania somnifera), Shatavari (Asparagus racemosus), Bala (Sida cordifolia), Brahmi (Bacopa monnieri), Shankapushpi (pluricaulis kangkung), Vacha (Acorus calamus), Jatamansi (Nardostachys jatamansi), Haridra (Curcuma longa), dan Yashtimadhuk (Glycyrrhiza glabra). Ubat-ubatan herba yang mempunyai tindakan anti-radang termasuk Guggulu (Commiphora mukul), Punarnava (Boerhaavia diffusa), Triphala (Tiga buah-buahan), Shallaki (Boswellia serrata), Lashun (Allium sativum), Sunthi (Zinziber officinale), Manjishtha (Rubia cordifolia ), dan Saariva (Hemidesmus indicus).

Ubat-ubatan yang membawa immunomodulation pada individu yang terjejas termasuk ubat-ubatan herba seperti Kutki (Picrorrhiza kurroa), Ashwagandha (Withania somnifera), Shatavari (Asparagus racemosus), Tulsi (Ocimum sanctum), Bhrungraj (Eclipta alba), Pippali (Piper longum), Bhumiamalaki ( Dukung anak), Chitrak (Plumbago zeylanica), Patol (dioica Tricosanthe), Patha (Cissampelos pareira), Nimba (Azadirachta indica), Musta (Cyperus rotundus), Guduchi (Tinospora cordifolia) dan Amalaki (Emblica Officinalis).

Rawatan lisan dalam bentuk tablet herba juga boleh ditambah dengan penggunaan herba untuk mata jatuh serta penggunaan minyak berubat dan salap di belakang dan kaki yang lebih rendah. Rawatan herba Ayurvedic biasanya diperlukan untuk tempoh antara 12-18 bulan, bergantung kepada keterukan keadaan. Tujuan rawatan Ayurveda adalah untuk merawat gejala, mencegah degenerasi lagi visi dan kecacatan anggota badan yang lebih rendah, dan membawa pemulihan ke tahap maksimum. Rawatan herba Ayurvedic itu mempunyai peranan yang pasti dan positif dalam rawatan dan pengurusan neuromyelitis optik.

1 komentar: