Rabu, 04 November 2015

Penjagaan kiropraktik untuk Infantile Colic

Penjagaan kiropraktik untuk Infantile Colic

Kolik bayi adalah satu keadaan keradangan usus yang dikaitkan dengan susu pra-matang (pengenalan makanan pepejal atau separa pepejal sebelum bulan 3 kehidupan pasca bersalin). Menurut data yang disediakan oleh David W Menyembunyikan kolik kesan kepada hampir 16% daripada bayi pada tahun pertama kehidupan selepas bersalin. Kebanyakan kes dilaporkan pada 2 hingga minggu ke-3 selepas kelahiran (dengan resolusi gejala secara spontan oleh 4 hingga bulan ke-5). Lucassen mencadangkan bahawa bergantung kepada faktor persekitaran dan keadaan fisiologi, risiko keseluruhan adalah 5 hingga 19%. Tanda-tanda adalah kerap mantra tdk dpt dihiburkan menangis, postur hipertonik bayi, perubahan yang luar biasa untuk tidur dan makan corak, kembung perut dengan semakin teruk gejala selepas makan.

Penyelidikan dan data statistik menunjukkan bahawa bayi yang mengalami trauma kelahiran yang besar kepada tulang belakang semasa penghantaran adalah pada risiko yang paling tinggi untuk membangunkan kolik bayi. Salah jajaran tulang belakang adalah punca utama keimunan terjejas dalam hidup selepas bersalin yang meningkatkan kecenderungan kepada jangkitan, penyakit dan tindak balas imun. Sebab-sebab lain subluxation tunjang atau salah jajaran adalah penghantaran instrumental (forceps, vakum), bayi malpositioned di dalam rahim ibu, dan pengendalian kasar atau penjagaan yang tidak betul bayi selepas kelahiran (contohnya kurang disokong leher bayi semasa menukar lampin meningkatkan risiko membangunkan subluxation tulang belakang).

Walaupun pilihan farmakologi boleh digunakan untuk menguruskan gejala kolik, kebanyakan orang lebih suka kaedah holistik penjagaan pada bayi. Penyelidikan dan data statistik menunjukkan bahawa perubatan kiropraktik boleh membantu dalam menguruskan gejala kolik bayi dalam bayi.

Pengamal kiropraktik menilai bayi untuk melihat jika salah jajaran tulang belakang atau subluxation membawa kepada rosak imunologi atau neurologi. The penyesuaian semula tulang belakang dengan manipulasi manual boleh membantu dalam pemulihan litar neuron untuk mewujudkan semula komunikasi antara otak, saraf tunjang dan kelenjar.

N. Klougart melaporkan kajian bakal dilakukan ke atas 316 bayi yang mempunyai sejarah yang positif kolik bayi. Apabila terapi kiropraktik telah dilakukan (oleh manipulasi tulang belakang) pada bayi dengan usia min 5.6 minggu untuk tempoh 3 bulan (12 minggu) oleh pengamal pakar kiropraktik, melegakan lengkap diperhatikan dalam 94% daripada subjek kajian dalam tempoh 2 minggu (atau pada purata 3 sesi rawatan) mencadangkan keberkesanan terapi kiropraktik dalam pengurusan kolik bayi.

JM Wiberg menyampaikan satu lagi laporan yang diterbitkan di dalam Journal of Manipulatif dan fisiologi Therapeutics, untuk membandingkan faedah terapeutik terapi kiropraktik berbanding terapi farmakologi dalam pengurusan kolik bayi. Wiberg dimethicone ditetapkan (agen farmakologi diberikan untuk kolik bayi gejala) untuk satu kumpulan bayi dan manipulasi tulang belakang untuk kumpulan yang lain (kedua-dua terapi telah dimulakan bagi tempoh 2 minggu). Wiberg mengenalpasti bahawa manipulasi tulang belakang berkuat kuasa dari hari 1 dalam mengurangkan keamatan gejala dan selepas 5 hari pertama terapi, manfaat terapeutik adalah lebih baik daripada dimethicone mencadangkan salah jajaran tulang belakang sebagai salah satu faktor penyebab dalam patogenesis kolik bayi.

Selain penjagaan kiropraktik, faktor-faktor tingkah laku tertentu juga membantu dalam mengurangkan keamatan gejala. Sebagai contoh, tidak memberi makan makanan manis atau jus tiruan (dalam bentuk dicairkan) kerana risiko kembung perut atau gas pengeluaran oleh bakteria usus. Mengelakkan lebih-makan bayi kerana ia boleh meningkatkan risiko proses menggelembung perut. Tepuk belakang bayi selepas makan untuk sendawa. Jika anda sedang menyusukan -feeding bayi, mengelakkan makanan yang meningkatkan pengeluaran gas (susu, brokoli, bawang, kubis, kafein dan kacang).

Kolik bayi sering dianggap sebagai diri yang mengehadkan dan diri menyelesaikan keadaan yang tidak memberi kesan kepada kesihatan kanak-kanak dalam jangka panjang; Walau bagaimanapun, beberapa kajian menunjukkan kelewatan perkembangan yang ketara dan kesan negatif jangka panjang pada ikatan dan hubungan ibu dan anak. Beberapa kajian menunjukkan bahawa kesan tersebut boleh bertahan selama tiga tahun. Komplikasi lain yang boleh diikuti dalam kes kolik bayi yang tidak dirawat adalah layanan buruk oleh ibu bapa, bayi kecewa, dan kerosakan tisu saraf kerana menjerit dan menangis. Oleh itu, adalah disyorkan untuk mendapatkan rawatan penjagaan kiropraktik seawal mungkin untuk pengurusan tepat pada masanya kolik bayi dan keadaan neurologi lain yang boleh ikuti dengan tidak dirawat subluxation tulang belakang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar