Rabu, 04 November 2015

Cara Pilih Program Rawatan Dadah

Cara Pilih Program Rawatan Dadah

Bagi penilaian program-program rawatan dadah adalah penting untuk ingat bahawa setiap orang mempunyai keperluan yang berbeza. Jadi, jika anda telah memilih program rawatan, berikut adalah beberapa perkara penting yang anda bahawa anda tidak boleh terlepas pandang.

Adakah Program Panjang matter?
Jangan ikut persepsi bahawa program pemulihan yang panjang semestinya berkesan. Ini bukan kes itu. Dua faktor paling penting bagi pemulihan yang berjaya adalah komunikasi dan sokongan. Jadi pastikan bahawa program pemulihan tidak hanya memberi tumpuan kepada penyalahgunaan dadah tetapi ia juga menangani trauma emosi. Panjang program juga bergantung kepada keperluan pesakit. Pesakit dengan ketagihan melampau mungkin mengambil masa yang lama untuk membuka.

Program Kebenaran
Anda perlu memastikan bahawa program rawatan yang diberi kuasa oleh kerajaan negeri di mana ia terletak. Satu pemulihan diberi kuasa mempunyai ahli terapi berlesen dan kaunselor. Latihan untuk kaunseling pemulihan adalah sangat penting kerana ia membantu dalam merapatkan jurang komunikasi.

Analisis statistik Program Rehab
Hanya pergi melalui statistik program pemulihan dadah anda memilih sebelum menyertai ia. Ia akan memberikan anda idea tentang kejayaan dan nisbah kegagalan. Jelas sekali anda perlu memilih program ini, memenuhi keperluan anda, tetapi kejayaan kepada nisbah kegagalan boleh memberitahu anda bagaimana berkesan program ini. Anda juga boleh berunding dengan doktor anda sebelum menyertai program ini.

Perkhidmatan Pencegahan Relapse
Dalam ubat rawatan ketagihan ada kemungkinan tinggi bahawa seseorang mungkin berulang. Jadi, anda perlu mencari pusat pemulihan yang menyediakan perkhidmatan pencegahan relapse juga. Terapi pencegahan penyakit yang berulang adalah sangat berkesan dalam menguatkan saraf terhadap ketagihan.

Selain perkhidmatan anda juga mesti mempunyai pengetahuan mengenai jenis program pemulihan.

Program Rawatan Utama
Program ini adalah 24/7 rawatan dan pemantauan program. Ia sesuai untuk pesakit yang berada di peringkat melampau ketagihan. Ia biasanya berlangsung selama tamat tempoh 3 bulan.

Program Pemantauan separa
Pesakit yang stabil perlu pergi untuk Program Pemantauan Separa. Program ini melibatkan pemeriksaan harian dan terapi pencegahan berulang. Ia merupakan satu program pendek dan panjangnya bergantung kepada kestabilan pesakit.

Program Kaunseling
Pesakit yang menunjukkan keengganan terhadap ubat memerlukan program-program kaunseling. Kaunseling juga berfungsi untuk mencegah berulang. Tempoh dan jadual kaunseling berbeza dengan keperluan pesakit.

Ia adalah lebih baik untuk berunding dengan doktor anda untuk program pemulihan yang boleh memenuhi keperluan anda daripada memilih program yang salah yang hanya akan memburukkan lagi keadaan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar