Rabu, 04 November 2015

Apa Teori sebalik Magnotherapy?

Apa Teori sebalik Magnotherapy?

Orang Cina adalah orang-orang pertama yang menggunakan magnet dalam bidang perubatan; atau supaya ia didakwa oleh salah satu tulisan perubatan terawal - "Buku Kuning Maharaja Perubatan Dalaman" yang bermula sejak 2000 SM. Magnet juga diiktiraf secara rasmi oleh Kementerian Kesihatan sebagai rawatan alternatif, dan sesuatu yang telah digunakan oleh berjuta-juta orang di seluruh dunia.

Walau bagaimanapun, sains moden masih tidak dapat menjelaskan bagaimana magnotherapy (terapi magnet, terapi magnet [penggunaan kemagnetan untuk menyembuhkan]) sebenarnya berfungsi, seperti halnya dengan ubat-ubatan alternatif yang paling (homeopati sebagai satu contoh). Dan, walaupun sains tidak dapat menjelaskan fenomena ini, tidak bermakna bahawa ia tidak berfungsi, kerana ada banyak saksi untuk mengatakan bahawa ia tidak.

Kemagnetan adalah sesuatu yang semula jadi hidup, bukan seperti air yang kita minum dan nafas kita udara - hanya kita tidak dapat melihatnya, dan tidak juga dari segi fizikal menyentuhnya, dan hanya perlu menerima bahawa ia wujud. Walau bagaimanapun, ia adalah sesuatu yang memberi kesan kepada semua lapisan masyarakat (manusia, haiwan, dan tumbuhan) kerana mereka semua berada di bawah pengaruh medan magnet bumi. Dalam semua badan manusia wujud dengan medan elektromagnet (tenaga dalam).

Magnotherapy dipercayai menukar tahap pH badan (ukuran keasidan atau kebesan larutan akueus [penyelesaian di mana pelarut air]) yang disebabkan oleh tenaga magnet dan penting untuk mengekalkan kesihatan badan dan prestasi dalam keadaan optimum. Tenaga yang dihasilkan oleh pergerakan elektrokimia (ions) yang mengawal kedua-dua fungsi fizikal dan mental.

Perubahan pH adalah hasil daripada struktur molekul sel-sel 'diubah palung pengurangan dan penerimaan elektron. Walau bagaimanapun, manfaat penuh magnotherapy hanya diperolehi jika keseimbangan badan kation (ion bercas positif) dan ion negatif (ion bercas negatif) adalah dalam bentuk elektrolit (sebatian yang mengionkan apabila dilarutkan dalam mengion yang pelarut seperti air).

Perubahan ke tahap pH badan dipercayai mempunyai sakit tertentu bermanfaat melegakan dan menyembuhkan kelebihan untuk badan. Ia juga dipercayai bahawa kemagnetan sebenarnya boleh membantu melancarkan perjalanan darah yang lebih baik dengan mengeluarkan toksin yang berbahaya, pengedaran bantuan oksigen, dan menggalakkan keupayaan semula jadi badan untuk memulihkan diri sendiri. Walaupun masih tiada bukti saintifik yang sebenar untuk menyokong teori ini ke atas (spekulasi sahaja).

Satu lagi kepercayaan adalah bahawa magnotherapy boleh membantu menggalakkan tisu penghubung, yang seterusnya mempunyai kesan membantu untuk kedua-dua menyembuhkan dan mengubati. Kes-kes yang berjaya ini telah didokumenkan dengan penyakit seperti: otot (sakit yang menjejaskan tulang, otot, tendon, ligamen dan saraf) untuk menawarkan melegakan kesakitan. Juga dengan kecederaan sukan untuk membantu mempercepatkan penyembuhan kedua-dua patah dan pembaikan tulang.

Ia juga dipercayai bahawa magnotherapy boleh membantu untuk mengurangkan kesakitan yang ubat moden tidak dapat mengawal dengan berkesan. Atas sebab ini, elektrolit serbuk (mineral) tambahan "Nutriflow" telah dibangunkan untuk meningkatkan kecekapan magnotherapy (diambil setiap hari sama ada di air atau jus untuk membantu mengekalkan keseimbangan semula jadi kedua-dua mineral dan elektrolit dalam badan).

Contoh bagaimana magnotherapy rawatan boleh digunakan:

1. Modul Magnetic - gelang dan gelang tangan untuk manusia, dan kolar dan manset untuk haiwan, diletakkan di atas mata nadi merawat darah kerana ia mengalir di bawahnya (darah seterusnya merawat lain badan).

2. Modul Kluster - tali pinggang elastik dan pembalut dengan kelompok magnet, diletakkan di atas bahagian yang berlainan di badan, atau kelompok yang lebih besar digunakan pada kerusi dan katil.

3. magnet Modular Rawatan Fluid - di mana cecair dirawat melalui proses magnet untuk memperkenalkan kemagnetan ke dalam cecair (biasanya air atau jus).

Nota: Walaupun magnotherapy masih tidak terbukti secara saintifik, ia diamalkan secara meluas di seluruh dunia, dari mana keputusan cemerlang telah terbukti banyak kali.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar