Rabu, 04 November 2015

Mitos Mengenai Terapi Carakerja

Mitos Mengenai Terapi Carakerja

Menurut buku laris Therapy dan Kesihatan Mental, pengarang J Creek menunjukkan bahawa kira-kira 27% daripada semua orang Eropah mengalami beberapa jenis penyakit mental, hampir 45% hingga 75% dengan sederhana kepada penyakit fizikal yang teruk dan kira-kira 35% kepada 45% dari beberapa jenis gangguan psikiatri seperti kebimbangan atau kemurungan yang memerlukan pengubahsuaian dalam gaya hidup dan aktiviti pekerjaan. OT nampaknya istilah sendiri penjelasan tetapi banyak orang mempunyai salah tanggapan yang jelas tentang manfaat, calon mungkin dan kegunaan terapi pekerjaan.

Satu salah faham adalah bahawa terapi pekerjaan melaksanakan teknik yang sama dan strategi untuk semua keadaan perubatan, pembedahan dan metabolik. Ini sememangnya salah. Hakikatnya, semua ahli terapi pekerjaan bekerja mengikut pelan yang disesuaikan dan individu selepas merangka matlamat dan keperluan OT pada individu yang berbeza. Sifat, tempoh dan keperluan terapi adalah berbeza pada individu yang berbeza dan memerlukan campur tangan dengan sewajarnya.

Sebagai contoh, ahli terapi pekerjaan mungkin mencadangkan kerja yang lebih mudah alih dan ergonomik kerja dinamik untuk pesakit kencing manis; namun bagi seseorang yang menghidap osteoartritis atau pulih daripada pembedahan anggota badan utama, persekitaran kerja yang lebih aktif atau kurang aktif akan dinasihatkan. Di samping itu, ahli terapi bekerja dengan pesakit dan penjaga membuat sekitar di tahap seberapa selesa yang mungkin. Carolyn M. Baum menunjukkan bahawa keperluan terapi kerja telah berkembang dalam 8 dekad dan terapi lepas kini bekerja dengan keluarga, kawan-kawan, saudara-mara dan kenalan untuk menambah baik persekitaran pelanggan. Carolyn K. Rozier menunjukkan bahawa pada masa ini terdapat lebih 75 program terapi bertauliah pekerjaan yang ditawarkan oleh institusi dan organisasi yang berbeza di seluruh dunia untuk menyasarkan subset yang berbeza daripada penduduk.

Mitos lain adalah bahawa terapi fizikal dan terapi pekerjaan adalah sama. Terapi fizikal dan terapi pekerjaan adalah bentuk yang sama sekali berbeza dan berbeza daripada terapi yang direka untuk memenuhi keperluan individu yang berbeza dan keperluan yang berbeza. Sebagai contoh, matlamat terapi fizikal adalah untuk mengembalikan kemerdekaan fizikal dan fungsi individu. Terapi fizikal termasuk latihan, terbentang dan gerakan yang meningkatkan kekuatan, kestabilan dan pelbagai gerakan sendi selepas kecederaan. Sebaliknya, OT terutama berkaitan dengan peningkatan gaya hidup anda secara keseluruhan dengan pengubahsuaian persekitaran anda. Ahli terapi pekerjaan anda bekerja dengan anda untuk membuat persekitaran anda lebih interaktif, mudah dan selesa, supaya hilang upaya anda tidak boleh mengganggu produktiviti dan prestasi anda.

Satu salah faham popular adalah bahawa terapi pekerjaan yang diperlukan oleh hanya individu kurang upaya atau fizikal, yang tidak benar. Kita semua memerlukan terapi pekerjaan untuk membuat persekitaran kita lebih mesra alam dan selesa untuk badan kita. Terapi pekerjaan untuk setiap individu direka mengikut keperluan tubuh badan dan keperluan; sebagai contoh, yang ideal ketinggian, bentuk badan dan kerusi pejabat, jarak dari meja dan kedudukan lampu berbeza mengikut jenis kerja, parameter fizikal individu dan keperluan fizikal atau perubatan. Penyelidikan oleh Pope menunjukkan bahawa kira-kira 35 juta rakyat Amerika dan 4 juta rakyat Kanada mengalami sederhana kemerosotan mental atau fizikal; Walau bagaimanapun, hanya 25% daripada gangguan menjejaskan kehidupan sosial atau profesional. Jika campur tangan yang betul diambil, risiko ketidakupayaan mental dan fizikal boleh maksima berkurangan.

Mitos lain adalah bahawa OT tidak wajib dalam hal apa-apa gangguan mental, fizikal atau psikologi. Malangnya, banyak individu kurang upaya percaya terapi pekerjaan bukan sebahagian daripada pemulihan atau tidak perlu bagi semua individu. Laporan penyelidikan yang diterbitkan oleh Anette Kjellberg menunjukkan bahawa hanya 20% daripada individu yang meminta bantuan ahli terapi pekerjaan percaya bahawa mereka memerlukan terapi. Anette menunjukkan bahawa hampir 90% daripada ahli terapi pekerjaan percaya bahawa penyertaan pelanggan aktif ketara boleh meningkatkan hasilnya. Data ini mencerminkan maklum balas daripada 670 ahli terapi pekerjaan Sweden yang telah ditemubual untuk kajian ini. Faktor terbesar mengehadkan yang menyekat penyertaan pesakit dalam mencari terapi pekerjaan adalah isu-isu kewangan dan masalah organisasi.

Orang ramai tersalah anggap bahawa OT hanya diperlukan untuk meningkatkan pekerjaan kemahiran-set dan untuk meningkatkan hasil; manakala dalam realiti terapi pekerjaan yang diperlukan untuk kesihatan yang optimum dan kesejahteraan di masa depan. Menurut laporan kajian yang diterbitkan oleh Carolyn M. Baum terapi pekerjaan optimum yang dimulakan pada masa yang tepat mengurangkan kos penjagaan kesihatan dengan mengurangkan kejadian disfungsi organik dan upaya.

Dalam usaha untuk mencapai kesihatan yang optimum dan kesejahteraan, adalah disyorkan untuk mendapatkan bantuan daripada ahli terapi pekerjaan untuk penilaian postur anda, gaya hidup dan persekitaran kerja.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar