Rabu, 04 November 2015

Frekuensi Solfeggio Dengan John Beaulieu

Frekuensi Solfeggio Dengan John Beaulieu

John Beaulieu, ND, Ph.D., adalah salah satu daripada ahli-ahli falsafah yang terkemuka dan inovasi utama dalam bidang terapi bunyi penyembuhan.

Seorang komposer, pemain piano, dan doktor naturopathic, Dr. Beaulieu telah mempelopori teknik yang dipanggil BioSonic Repatterning ™, kaedah semula jadi penyembuhan dan pembangunan kesedaran menggunakan garpu penalaan dan kaedah bunyi lain berdasarkan nisbah sonic yang wujud dalam alam semula jadi.

John baru-baru ini telah menyiapkan satu soal jawab artikel mengenai kekerapan Solfeggio yang menjelaskan banyak yang tersalah maklumat mengenai frekuensi ini dan memperkenalkan maklumat baru. Dia telah memberikan saya kebenaran untuk mencetak semula artikel di sini.

-------------

Di manakah Solfeggio jangka masa datang?

Hari ini Solfeggio adalah teknik menyanyi untuk pengajaran muzik bagaimana mengenali selang muzik. Kita semua biasa dengan skala Solfeggio sama ada dari menyanyikannya dalam asas kelas muzik sekolah atau dari lagu-lagu popular seperti "Adakah Re Me" dari Sound of Music.

C D E F G A B

Adakah Re Mi Fa So, La Si

Akar Kristian Solfeggio kembali kepada Chant Gregorian bertajuk The Hymm St John the Babtist ditulis oleh Paul Deacon di Century AD-8. Hymm ini mengandungi asal Do Re Mi walaupun pada hari-hari yang ia Ut Re Mi. Ut telah ditukar kepada "Adakah" dalam 1600 dan perubahan dari Sa Si hilang ke zaman.

Lirik yang Hymm St John the Babitist ialah:

Laxis Utqueant

Fibris Resonare

Mira gestorum

Famuli tuorum

Menyelesaikan polluti

Rreatru Labii

Sancte lohannes

Teks Latin diterjemahkan sebagai "Supaya hamba-hambamu ini boleh menyanyi dengan jelas menyuarakan keajaiban amal-amal kamu dan basuh rasa bersalah dari bibir berwarna mereka." Terjemahan diubahsuai saya berdasarkan pengetahuan saya tentang penyembuhan bunyi adalah, "Supaya kita, hamba-hamba ilahi, boleh menyanyi dengan suara yang ditala, dan membawa diri kita dalam resonans dengan keajaiban alam semesta getaran anda".

Adakah Solfeggio lebih tua daripada Hymm untuk St John Pembaptis?

Ya. Solfeggio adalah berdasarkan kepada sistem semula jadi yang dikenali sebagai penalaan penalaan Pythagoras. Pythagoras Yunani adalah seorang ahli falsafah dan ahli matematik yang hidup dari 570-? 496BC. Di Barat, selang yang Solfeggio berumur sekurang-kurangnya 1500 tahun. Di Timur dalam muzik klasik India, bersamaan dengan Solfeggio dipanggil sargram. Sagram adalah singkatan yang mewakili nada muzik yang serupa dengan Adakah Re Mi. Sistem sagram untuk menyanyi dan melaungkan nada telah digunakan di India beribu-ribu tahun dan juga berdasarkan jangka masa yang semula jadi.

Sa Ra Ga Ma Pa Dha Ni

C D E F G A B

Adakah Re Mi Fa So La Ti Ut

Adakah Ut atau Jangan sentiasa sama?

Tidak boleh Ut atau Adakah dalam muzik dipanggil tonik dan ideal tonik adalah mudah alih dan tidak tetap. Dengan kata lain, Ut boleh berubah dari hari ke hari. Apa yang paling penting ialah hubungan / selang antara nada. Kami tidak mempunyai apa-apa idea bagaimana Ut telah ditala dari segi kekerapan moden kerana mereka tidak memiliki peranti frekuensi pengukur pada abad ke-8. Kita tahu bahawa penalaan Pythagoras berdasarkan Ut bimbit adalah asas untuk semua sistem penalaan Gregory.

Bolehkah anda mengatakan lebih lanjut mengenai tonik alih?

A tonik alih, iaitu Do or Ut, adalah sangat penting untuk memahami dalam konteks seni penyembuhan. Tonik "menetapkan nada" segala-galanya yang berikut. Kehidupan adalah perubahan. Detik-detik yang berbeza, hari, dan kali tandatangan nada unik mereka sendiri. Oleh itu perbezaan adalah diharapkan. Pertimbangan yang paling penting untuk pemuzik untuk beribu-ribu tahun adalah untuk mencari dan mencari semula tonik bahawa "merasakan hak" untuk penalaan instrumen mereka pada masa ini.

Apakah maksud "tujuan" bermakna?

Dalam sistem muzik Barat moden kita "rasa betul" telah dihapuskan. Kami telah datang untuk bergantung kepada penalaan taraf A440 dan menggunakan peranti penalaan elektronik. Walau bagaimanapun, dalam muzik klasik India, pemuzik merenungkan dan menghabiskan berjam-jam, kadang-kadang hari, menemui nada Sa "hak" untuk persembahan. Terdapat perdebatan yang hebat dalam bidang muzik dan penyembuhan tentang nada penalaan yang seragam.

Saya tidak gambarkan kepada teori-teori konspirasi mengenai pelaksanaan A-? 440 di Barat sebagai konsert seragam padang. Saya percaya bahawa piawaian padang mempunyai kelebihan dan kekurangan. Kelebihannya ialah konsisten dan jam tidak menghabiskan penalaan instrumen. Sebagai seorang ahli muzik yang boleh saya jangkakan piano untuk ditala kepada A-? 440 di mana pun saya pergi. Ia menjadikan prestasi lebih mudah. Kelemahan adalah bahawa jika ada jumlah sekurang-kurangnya kepelbagaian, yang lebih terhad penyesuaian kreatif kami. Walau bagaimanapun, saya rasa kelemahan sebenar tidak begitu banyak A- seragam? 440 kerana ia adalah pendedahan kami kepada bentuk terhad muzik di radio dan televisyen.

Semakin besar pendedahan kepada muzik yang berbeza dan bunyi, lebih besar penyesuaian kreatif kita menjadi. Apabila kita terbuka dan mendengar dan bermain muzik berbeza, bergerak dan menari dengan cara yang berbeza, dan mewujudkan bentuk baru bersuara semua aspek kesihatan peribadi dan budaya kita secara semulajadi akan bertambah baik. Pada masa yang sama, kami rasa "merasa seperti" secara semula jadi akan meningkatkan kerana kita adalah "dalam lagu" dengan kehendak dan keperluan kita. Tiba-tiba "merasa seperti" masuk akal kerana kita "hanya tahu" berdasarkan peningkatan kebebasan getaran kami.

Apakah nada Iblis?

Dalam muzik pertengahan Evil nada syaitan itu adalah Tritone atau selang tiga nada keseluruhan, yang dikenali dalam harmoni moden selang yang 4 diperkukuhkan. Gereja menganggapnya selang Iblis atau "nada Iblis" kerana ia kelihatan tdk sesuai kepada mereka. Pemuzik telah ditapis untuk bermain. Untuk ditapis bermakna ahli muzik boleh tercampak keluar dari orkestra atau masyarakat muzik. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes pemuzik dipanggil ahli-ahli sihir, dan diseksa atau dibunuh untuk memainkan nada syaitan itu.

Hari ini nada syaitan itu adalah muzik yang baik. Terdapat ahli-ahli teori konspirasi yang percaya bahawa A-440 direka untuk dimainkan dengan nada syaitan untuk mewujudkan peperangan. Saya mempunyai pendapat yang berbeza tentang perkara ini. Saya percaya nada syaitan adalah sebahagian harmonik muzik yang indah. Liszt digunakan dalam Dante Sonata, dan ia didapati muzik klasik dan moden. Dalam muzik. "Iblis" sentiasa berubah-ubah. Sebagai contoh, apabila Igor Stravinsky ditayangkan kanan beliau Spring di Paris ia mewujudkan rusuhan dan sekumpulan doktor mendakwa "nada jahat" beliau menyakitkan telinga rakyat. Hari ini, Rite of Spring dilakukan oleh Syarikat Ballet yang berdiri tepuk tangan. Dalam erti kata lain, ia adalah muzik yang hebat sekarang, tidak menyebabkan rusuhan, dan pendengar yang diilhamkan dan memberi sumbangan kepada syarikat balet mereka. Pada pendapat saya, nada syaitan benar adalah apa-apa dogma membawa kepada had muzik dan bunyi.

Bagaimana pula dengan menggunakan A-432 berdasarkan 8 cps nada asas?

Tonik itu datang dari nada asas. Bayangkan sebuah mata air yang berasal dari sumber air yang dalam di dalam tanah. Nada asas, walaupun tidak melihat atau mendengar, adalah seperti sumber mata air. Tonik ini adalah seperti air yang naik dalam oktaf ke dalam lingkungan mendengar daripada dari asas. Oleh itu menggunakan tonik berbeza, sama ada melalui "rasa betul" atau pengukuran frekuensi moden, akan mewujudkan resonans dengan asas yang sedikit berbeza.

Sebagai contoh C-259,2 dan A-432 membuat nisbah Pythagoras daripada 3/5 yang dalam muzik adalah C dan A ataupun 6 utama. Persamaan untuk ini adalah X / A-332 = 3/5 = C-259,2 dan jika anda mahu untuk memeriksa membahagikan 259,2 / 432 = 0,6 dan 3/5 = 0,6. C adalah tonik. Dalam usaha untuk tiba di jurang asas 259,2 oleh 2 hingga sampai ke satu nombor angka. Ini dipanggil mengurangkan kekerapan oleh oktaf.

259,2 / 2 = 129.6 / 2 = 64.8 = 32.4 / 2 = 16.2 / 2 = 8.1cps asasi.

Mengapa adalah penting 8.1 cps asas?

Ingatlah bahawa tonik atau Ut atau Adakah nada adalah alih. Terdapat variasi sejarah sedikit yang ditunjukkan dalam nada yang berbeza A dan C. Sebagai contoh, sistem muzik Barat moden menggunakan standard A-440 yang berasaskan C-261,63 yang salunan dengan 8,175 asas. Pada masa lalu, kekerapan itu telah diubah dari 420 hingga setinggi 450.

C-252 / A-420 dan = 3/5 dengan C 252 yang timbul daripada 7,875 asas.

The BioSonic Solar Harmonic Spectrum menggunakan C-256 dan A 426,7. C-256 timbul daripada 8cps asas.

Seperti yang anda lihat terdapat asas-asas yang berbeza yang timbul daripada frekuensi yang berbeza A. Saya percaya mereka semua sah dan bahawa variasi adalah penting. Berikut adalah mengapa.

Saya percaya bahawa perubahan dalam asas-asas yang membawa kepada tonik yang berbeza dan nada penalaan A-? Digunakan pemuzik saya untuk beribu-ribu tahun mempunyai sumber dalam hubungan pemuzik ke bumi berdasarkan penemuan Schumann Resonance pada tahun 1957 oleh ahli sains WO Schumann. Bagi pengamal perubatan tenaga, Schuman Resonance dianggap sebagai "degupan jantung" planet bumi dan asas kepada proses penyembuhan. Schumann Resonance terdiri daripada berlaku secara semula jadi isyarat elektromagnet yang mengedarkan dan berdebar-debar di antara bumi dan ionosfera pada kira-kira 7,7-8,2 cps. Isyarat berbeza kerana pelbagai alasan termasuk ketinggian, bentuk ionosfera, aktiviti matahari, dan juga masa hari. Oleh itu ahli muzik sensitif kepada Schumann Resonance mungkin memilih tonik yang berbeza berdasarkan yang berubah-ubah Schuman Resonance.

Ia seolah-olah BioSonic Solar Harmonic Spektrum dan Solfeggio Penala adalah sama. Bolehkah anda mengatakan sesuatu tentang perkara ini?

Ya, mereka adalah pada dasarnya sama dengan sedikit perbezaan dalam asas. Suria Harmonic Spectrum adalah Pythagoras ditala berdasarkan C-256 yang timbul daripada 8 cps asas. 9 frekuensi Solfeggio adalah

174 Hz

285 Hz

396 Hz

417 Hz

528 Hz

639 Hz

741 Hz

852 Hz

963 Hz

Apabila frekuensi ini dibawa ke dalam span oktaf dengan mengurangkan dan / atau mendidik mereka dengan satu oktaf mereka membentuk skala berikut:

528 dikurangkan sebanyak satu oktaf C-262

285 adalah sama D-285

639 dikurangkan sebanyak satu oktaf E-319,5

174 dibangkitkan oleh satu oktaf F-348

396 tetap sama G-396

852 dikurangkan sebanyak satu oktaf A-426

963 dikurangkan sebanyak satu oktaf B-500

Jika dibandingkan dengan BioSonic Solar Harmonic Spectrum ia kelihatan seperti ini (saya telah dimasukkan moden A-440 kekerapan perangai sama untuk perbandingan lanjut)

Solfeggio BioSonic Solar Harmonic sama perangai

C-262 C-256 C-261,63

D-285 D-288 D-293,66

E-319,5 E-320 E-329,63

F-348 F -341

G-396 G-384 G-392

A-426 A-426,7 A-440

B-481 B-480 B-493,88

Adakah 528cps kekerapan cinta?

Ya dan Tidak Cinta adalah niat yang datang dari hati. Apabila seorang ibu menyanyi lullaby untuk bayinya atau bomoh menyanyi lagu perubatan mereka tidak boleh menyanyi di lagu atau mana-mana berhampiran kekerapan sebenar 528cps. Tidak mengapa. Bunyi akan membawa hasrat mereka cinta. Oleh itu adalah Ya untuk 528cps dalam konteks ini. Ia adalah salah satu kekerapan semua frekuensi mungkin di alam ini yang boleh membawa bunyi cinta. Ia tidak jika anda percaya 528cps adalah satu-satunya kekerapan yang bunyi cinta.

Adakah 528 cps membaiki DNA?

No. Tiada penyelidikan yang saya boleh mencari menunjukkan bahawa kekerapan ini tepat digunakan oleh ahli-ahli sains untuk membaiki DNA. Walau bagaimanapun, saya percaya, berdasarkan kajian kami ke Nitrik Oksida dan keupayaan untuk enzim dijumpai di dalam Daun Gandum untuk membaiki DNA yang mungkin ada hubungan kuat antara pembaikan DNA dan pelbagai frekuensi yang boleh termasuk 528 cps. Perlu ada lebih banyak penyelidikan untuk membuat tuntutan pembaikan DNA. Jika anda ingin mendapatkan lebih awal daripada penyelidikan yang saya percaya bahawa imej yang baik dan visualisasi digabungkan dengan 528 cps akan meningkatkan saraf, imun, dan sistem peredaran darah anda yang akan membawa kepada persekitaran yang lebih stabil untuk replikasi DNA. Walau bagaimanapun, saya tidak akan mengehadkan peningkatan ini hanya kekerapan 528 cps.

Ada apa-apa lagi?

Saya rasa saya telah menjawab semua soalan-soalan anda. Secara umum, saya percaya semua bunyi dan muzik yang baik dan ia adalah hanya satu perkara yang baik dan muzik untuk siapa dan bila. Penyembuhan bermaksud untuk membuat keseluruhan dan lengkap. Apabila kamu berkata bunyi yang tidak baik maka anda membahagikan diri dan ini adalah bertentangan dengan penyembuhan. Matlamat saya adalah untuk bergabung dengan bunyi dan belajar daripada bunyi. Saya suka mengatakan "bunyi adalah guru saya". Saya suka untuk mempunyai orang-orang eksperimen dengan bunyi seperti anak kecil. Oleh itu, apabila menyelaraskan Solfeggio keluar saya teruja. Mereka adalah berbeza dan saya suka untuk mencuba dan membiarkan perbezaan bergema bunyi di dalam mimpi saya.

Terdapat banyak spin sekitar menyelaraskan Solfeggio. Saya seorang peminat besar putaran. Saya memanggilnya berkhayal. Apabila hasil berkhayal adalah positif dan menaikkan semangat untuk semua orang daripada "spin penyembuhan". Beribu-ribu tahun yang baik dan berkhayal telah bersepadu untuk penyembuhan. Jadi saya akan berkata menjadi seperti kanak-kanak, eksperimen dengan Solfeggio berbunyi, dan menjadi editor anda sendiri apabila ia datang kepada putaran. Yang paling penting menikmati berada dalam bunyi.

------------------

John telah mencatatkan bahan kajian lanjut mengenai terapi bunyi melalui laman web beliau, Biosonics.com/Resources dan jadual bengkel kira-kira 1 jam utara New York dan di seluruh dunia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar