Rabu, 04 November 2015

Adakah Triphala yang Medicine Selamat?

Adakah Triphala yang Medicine Selamat?

Triphala telah dirumus daripada gabungan tiga buah-buahan iaitu Amla, Bibhitak dan Haritaki. Amla mempunyai keupayaan untuk memberikan kesan penyejukan yang menguruskan pita, dan dengan itu menyokong fungsi-fungsi semula jadi hati dan sistem imun. Bibhitaki dikatakan sangat baik untuk kapha, dengan itu menyediakan bantuan kepada sistem pernafasan manusia dan juga pengumpulan kapha dalam semua sistem. Haritaki boleh mengeluarkan toksin dan mengurangkan berat badan yang berlebihan dalam badan dengan pencernaan dan asimilasi dalam kuantiti yang betul dan pada masa yang tepat.

Semua ini adalah tumbuhan perubatan dan perlu dibasuh dan dikeringkan dan kemudian serbuk. Triphala dianggap sebagai ubat yang selamat dan mempunyai banyak manfaat. Tetapi masih, ia adalah lebih baik untuk berunding dengan doktor anda sebelum mempunyai perubatan Ayurveda ini.

Kebaikan Triphala

Kita boleh mendapatkan manfaat seperti antioksidan dan imuniti meningkat dan juga mempunyai kuasa untuk membunuh bakteria membunuh enzim. Para penyelidik telah mendapati bahawa ini campuran tertentu herba adalah sangat berguna untuk menurunkan paras kolesterol kami. Selain itu, mereka mempunyai kuasa yang besar untuk melawan kanser terutamanya dalam pankreas. Para penyelidik telah melakukan banyak ujian dengan tikus dan mendapati bahawa ubat itu bertindak balas dengan ubat dalam cara yang positif. Ujian telah membuktikan untuk melambatkan dan juga menghalang pertumbuhan sel-sel kanser pada pankreas apabila diuji pada tikus.

Ramai doktor Ayurveda telah menggalakkan penggunaan Triphala untuk membersihkan toksin yang tidak diingini dari badan. Walaupun tidak ada ujian yang kukuh untuk menyokong manfaat ini, doktor yakin bahawa campuran herba ini dapat memberikan keputusan sebagai penyahtoksik dan juga membantu untuk menurunkan berat badan dengan cara semula jadi. Selain itu, ia dianggap julap yang santai.

Ubat ini membantu merangsang mekanisme hati, meningkatkan tahap imuniti badan, meningkatkan kebolehan pencernaan badan, pundi hempedu, mengurangkan radang otot dan juga memberikan satu kelegaan besar kepada pesakit asma. Beberapa faedah yang terkenal adalah peremajaan tisu dimusnahkan, mengekalkan pergerakan teratur dan mantap bowled, membantu dalam penghadaman yang sihat dan penyerapan optimum nutrien yang perlu untuk badan, dan akhirnya ia membuktikan untuk menjadi satu pembersih semulajadi dan mengeluarkan toksin dari badan. Ia membantu untuk bekerja pada semua bahagian-bahagian badan dengan cara yang berkesan dan terkawal.

Kesan-kesan sampingan Triphala

Ia mempunyai beberapa kesan sampingan seperti menyebabkan cirit-birit teruk pada masa kehamilan dan ia boleh dielakkan semasa fasa kehidupan. Sesetengah orang telah mengadu loya kerana makanan dicernakan terkumpul dalam Tummies kami. Jadi, sekali ubat ini dimakan, ia akan secara automatik mengepam meletakkan makanan yang berlebihan dan memulihkan otot-otot usus dalam kawalan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar