Rabu, 04 November 2015

Manfaat Kesihatan Paling Penting Ayurveda dan Triphala

Manfaat Kesihatan Paling Penting Ayurveda dan Triphala
Ayurveda atau perubatan Ayurveda merupakan sistem perubatan klasik berasal dari India dan ia dianggap sebagai salah satu daripada sistem perubatan tertua di dunia. Sehingga kini ia telah sangat baik digunakan untuk pelbagai masalah kesihatan, terutama di India kerana ia adalah sebahagian daripada budaya mereka. Ia juga berkata, "Ayurveda adalah terapi berusia 1000 tahun yang menyembuhkan penyakit selama-lamanya." Bunyinya agak jauh diambil-untuk memikirkan ia dengan cara itu, tetapi memandangkan asal-usulnya dan sebagai sebahagian daripada pandangan agama India, hanya mengatakan bahawa ia diiktiraf dengan cara itu. Tetapi, secara saintifik, kaedah yang terbukti berkesan. Walaupun terdapat konflik antara pengamal moden dan lama kerana prinsip-prinsipnya, kapasiti amalan penyembuhan moden adalah sangat berkesan.
Pada dasarnya, Ayurveda adalah ilmu penyembuhan yang memberi tumpuan kepada kesihatan holistik melalui amalan gaya hidup yang betul dan perspektif yang lebih luas kepada pengambilan makanan dan penggunaan ubat-ubatan Ayurveda. Ia tidak memberi tumpuan kepada penyakit tertentu atau kaedah tertentu rawatan, tetapi meningkatkan prestasi kesihatan anda secara keseluruhan. Faedah mutlaknya adalah pencegahan penyakit, pembersihan, dan gaya hidup yang sihat. Walaupun ia mempunyai kaedah lain penyembuhan seperti detoksifikasi, melepaskan tekanan, menguatkan bahagian-bahagian badan melalui yoga, urut Ayurveda, menggunakan herba, mereka semua memberi tumpuan kepada melepaskan gangguan yang berlaku pada badan anda, mental, emosi, dan fizikal, menjadikan kesihatan anda secara keseluruhan kukuh dan berdaya tahan.
Triphala
Triphala adalah salah satu ubat yang popular digunakan oleh pengamal ayurveda tradisional dan moden. Ini datang dalam pelbagai jenis karangan; terdapat serbuk, teh, dan kapsul disediakan. Mereka semua mempunyai tujuan yang berlainan. Ada yang boleh digunakan untuk tujuan kesihatan seperti vitamin tambahan, julap, antibakteria atau ubat anti-virus, dan penggalak imun. Semua produk Triphala berkhidmat sebagai perlindungan untuk penyakit dan pembersihan badan anda. Ia juga boleh digunakan sebagai ubat untuk radang dalam perut dan alternatif untuk merawat ulser kronik, radang sendi dan migrain.
Perkara yang istimewa tentang Triphala adalah ia semata-mata organik dan mempunyai nutrien berkualiti tinggi. Ini bermakna campuran 3 buah-buahan: gooseberry India (Amla atau Emblica Officinalis), Haritaki (Terminalia Chebula), dan Bhibitaki (Terminalia Bellirica). Buah-buahan ini mengandungi nilai perubatan yang tinggi dan telah digunakan dalam pelbagai masalah kesihatan. Tetapi, apabila digabungkan mereka boleh memberikan lebih banyak nilai pemakanan kepada badan kita. Ia lebih dikenali sebagai produk anti penuaan, tetapi tidak seperti mana-mana produk kecantikan lain, Triphala adalah 100 peratus organik, dan mempunyai lebih banyak faedah daripada produk kesihatan / kecantikan biasa yang hanya membekalkan nutrien tertentu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar