Rabu, 04 November 2015

Perut Sakit, AKA Senak

Perut Sakit, AKA Senak

Pada asasnya bercakap, apabila anda berasa senak atau sakit perut, ia adalah kerana penghadaman anda terjejas. Anda mungkin merasa gejala secara ringkas, atau kronik, iaitu jangka panjang. Jenis-jenis gejala yang anda mungkin mengalami termasuk:

sakit perut atas
rasa terlalu penuh
kembung
loya
bersendawa
pedih ulu hati atau refluks asid
Dapatkan bantuan perubatan dengan segera jika anda mengalami:
muntah yang kerap
darah dalam muntah anda
penurunan berat badan yang dramatik atau hilang selera makan
najis hitam (apabila tidak mengambil bismut)
kesulitan atau sakit apabila menelan
kesakitan yang teruk di bahagian atas abdomen atau lebih rendah kanan anda
senak yang mengiringi sesak nafas, berpeluh, atau sakit yang memancarkan ke rahang, leher atau lengan (menunjukkan serangan jantung)
Kadang-kadang ia jelas sesuatu yang anda makan yang telah menyebabkan masalah pencernaan anda, tetapi kadang-kadang sebab yang tidak jelas. Sebaik sahaja anda telah ditentukan daripada doktor anda bahawa ia bukan kanser (barah perut adalah sangat jarang berlaku), penyakit peptik ulser, jangkitan perut, penyakit tiroid, atau kelainan dengan pankreas atau hempedu saluran anda, anda mungkin didiagnosis dengan apa yang biasanya dipanggil ' dispepsia berfungsi. Istilah ini merujuk kepada masalah pencernaan anda yang berkaitan dengan pergerakan tidak normal otot perut anda kerana ia menerima dan mencernakan makanan sebelum bergerak ke usus anda. Nasib baik, ini tidak adalah satu keadaan yang tidak boleh diubati.

Beberapa penyebab potensi senak termasuk:

ubat-ubatan seperti ubat penahan sakit, makanan tambahan hormon, antibiotik atau steroid
makan terlalu banyak pada waktu makan
makan terlalu cepat
minum terlalu banyak alkohol
rokok
tekanan
keletihan melampau
kehamilan
Doktor anda akan menolak apa-apa yang serius dengan mempunyai anda menjalani ujian seperti x-ray sistem pencernaan anda, ujian darah, atau pun endoskopi atas, yang menggunakan kamera untuk melihat di dalam bahagian atas saluran pencernaan anda. Sebaik sahaja keadaan yang serius diperintah keluar, tidak banyak yang doktor anda boleh lakukan kecuali menyediakan anda dengan senarai perkara yang perlu dielakkan, seperti kopi, minuman berkarbonat, dan alkohol. Anda yang ditetapkan over-the-counter antasid atau ubat-ubatan yang mengurangkan pengeluaran asid, walaupun ini kadang-kadang membawa bersama mereka kesan sampingan dan sering memberikan kelegaan hanya sementara.

Perubatan semula jadi seperti akupunktur dan Perubatan Tradisional Cina (TCM) boleh menjadi sangat membantu dengan senak. Pengamal TCM anda akan mempunyai pelbagai cara untuk menyediakan anda dengan bantuan, yang boleh dicapai secara semulajadi dan tanpa kesan sampingan. Keputusan selalunya boleh berlangsung lama, jika tidak selama-lamanya.

Kaunseling pemakanan holistik boleh membantu anda melihat tabiat semasa anda makan, dan dinyatakan untuk anda cara yang baru, lebih sihat merawat sistem pencernaan anda.

Terapi urut juga boleh memberi manfaat kepada masalah pencernaan, begitu juga swasta, yoga satu-satu. Walaupun psikoterapi boleh memberi manfaat untuk melegakan anda daripada tekanan dan emosi lain yang mempengaruhi badan anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar